Бінарний (інтегрований) урок з всесвітньої історії і англійської мови


Тема бінарного (інтегрованого)
уроку з всесвітньої історії і
англійської мови:                                                                   
                                                                              США. Доба   «проспериті».                            
                                                                         Велика депресія.  «Новий курс»  
                                                                         Ф. Д. Рузвельта.
Епіграф до уроку: «Головне - пробувати що - небудь» (Гасло Ф.Рузвельта)
Очікувані результати;
Після цього уроку учні зможуть:
• називати зміни у статусі США після Першої світової війни;
• описувати ключові події історії країни;
• характеризувати добу «проспериті» в США та шляхи подолання проявів світової кризи;
• давати оцінку діяльності керівників країни 30-х рр. XX ст., їхньої ролі в політичному, економічному розвитку держави;
• тлумачити та застосовувати поняття і терміни: «проспериті», Велика депресія, «новий курс».
• добирати та презентувати історичну інформацію англійською мовою.
Мета:  
-         охарактеризувати добу «проспериті» у США; визначити причини і наслідки «Великої Депресії» у США; проаналізувати шляхи подолання проявів економічної кризи у США («Новий курс Ф.Д. Рузвельта);
-         розвивати історичне та економічне мислення, зрозуміти актуальність напрямків «Нового курсу» для сьогодення України;
-         розвивати вміння читати, вести дискусію, добирати потрібну інформацію та презентувати її англійською мовою;
-         залучати волонтера корпусу миру, носія англійською мови;
-         використати виховний потенціал теми для формування громадянина з активною життєвою позицією.
Тип уроку:
-         вивчення нових знань.
Обладнання:
-         підручник, атлас, мультимедійне обладнання, портрети, ілюстрації, структурно-логічні схеми – СЛС, роздатковий матеріал.
-          
Основні поняття і терміни:
«Проспериті», «Велика депресія», «Новий курс» Ф.Д.Рузвельта.

Основні дати:
-         1923 – 1928 – період «проспериті» у США;
-         24 жовтня 1929 року – крах на Нью-Йоркській біржі;
-         1929 – 1933 рр. – «Велика депресія»;
-         1933 – 1938 рр. – «Новий курс» Ф. Д. Рузвельта.

Методика проведення уроку:
         Час проведення уроку – 1,5 години. Вивчення теми базується на інтерактивному спілкуванні вчителя та учнів, у ході викладення навчального матеріалу шляхом інтегрованої роботи на  уроці, ставляться евристичні та проблемні питання, як українською, так і англійською мовами. Висновки фіксуються на підставі простеження причинно-наслідкових звʼязків, процесів, що відбувались у міжвоєнну добу в США ХХ ст. Використовується наочність: портрети, промовисті ілюстрації, СЛС.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми, мети і завдання уроку.
Учитель: Предмет нашого вивчення – США. На сьогодні це країна, що є світовим лідером за могутністю економіки. Такі позиції вона посіла, починаючи з реформ президента Ф. Рузвельта, що започаткували державне регулювання ринкової економіки в країні.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
Під час І світової війни США переживають економічне піднесення.
Як Ви думаєте чому? За потреби використовуються додаткові питання-підказки: у Європі війна, а в Америці мир, отже…
У результаті формуємо відповідь:

Збільшені доходи
направляються в інвестиції
у розширення виробництва                                        
СЛС:                  

Зростають виробництво вугілля, сталі, нафти, автомобілів…

Збільшився обсяг
продукції «для війни»: зброя, амуніція, сировина,
продовольство…
                                                  

Мільйони мігрантів вливаються у виробництво, бізнес, сплачують додаткові податки

США перетворились із боржника на кредитора інших держав.

Зменшується безробіття, зростає зарплата, в середньому,  до 1400на рік



Економіка США
1914-1919 рр.
 













ІV. Вивчення нових знань.
Після закінчення Великої війни відбулась зміна статусу США у світі. У країні триває економічне зростання і стабілізація індустріального суспільства. Цей період отримав назву «проспериті». (Учитель розкриває поняття «проспериті», визначає основні риси розвитку).
«Проспериті» - означає процвітання. Так характеризується період у США з 1922 по 1928 рр. До влади обираються президенти-республіканці: 1920-1923 рр. – Уоррен Гардінг
1923- 1928 -   Келвін Кулідж
1928 – 1932 – Герберт Гувер
(Демонструються портрети).

         Основні риси періоду «проспериті»:

зростання зарплат,
-          випуск більших обсягів продукції,
-         поширення в житті нових побутових приладів: пилососів, пральних машин, радіоприймачів,
-         поява звукового кіно у кінотеатрах,
-         використання синтетичного одягу, розвиток індустрії моди,
-         поширення автомобільного транспорту,
-         будівництво хмарочосів,
-         психологічна ейфорія від стрімких змін, нової масової культури. (Слухається повідомлення учня «історичний портрет Генрі Форда» англійською мовою).
⁕ Презентація «Період «проспериті» в США».
Президенти-республіканці дотримувались принципу чистої ринкової економіки, вважали закони ринку такими, що слугують прогресу суспільства.
         (Учням ставиться проблемне питання: визначити слабкі місця економічної політики республіканців. Проблемне питання вирішується в кінці уроку).
Доба «проспериті» обірвалась водночас – 24 жовтня 1929 р. стався крах на Уол-стріт – Нью-Йоркській біржі почався масовий збут цінних паперів, передусім, акцій вартістю на 13 млн. доларів, через пʼять днів - на суму понад 16 млн. доларів.
Як ви думаєте чому це сталося? (Робота з поняттям «економічна криза»).
Багато джерел характеризують кризу як надлишок продукції виробництва, що не знаходить збуту,  тобто криза надвиробництва. Отже, падає капіталізація підприємств -  їх ринкова вартість виражена в акціях. Виробнича криза є наслідком кредитно-фінансової. У період росту економіки у гонитві за прибутками вартість цінних паперів зростає швидше, ніж реальна вартість матеріальних активів. Під дуті активи надаються кредити, що погашаються до певної пори. Варто збанкрутувати невеликій фірмі, яка накопичила активи, кредитні зобовʼязання, як настає ланцюгова реакція неплатежів, а отже криза. Як змінився стан економіки США та життя людей у період «Великої депресії»?
Учитель коротко узагальнює відповіді учнів, демонструє презентацію «Велика депресія. Наслідки кризи».
У соціальній сфері зростали настрої расизму, людиноненависництва, багато успішних вчора підприємців покінчили життя самогубством.
Економічна криза поширилась на інші, перш за все, розвинуті країни. Не вплинула на СРСР. Чому? Виясняємо, що це залежить від рівня економічної міжнародної інтеграції.
 Історична гра «Зясуй поняття». Учням роздаються файли з стрічками понять. Одна команда отримує текст українською мовою, інша – англійською. Учитель зачитує суть поняття, учні піднімають по черзі стрічки з поняттями.

У 1932 р. новим президентом США обрано Франкліна Рузвельта, що вступив на посаду 4 березня 1933 р. зі словами:  Єдине, чого ми повинні боятись, так це самого страху». (Слухається повідомлення учня «історичний портрет Ф.Д. Рузвельта» англійською мовою).
 Ф. Рузвельт за допомоги створеного з експертів «мозкового центру» розпочав реформи, які ввійшли в історію як «новий курс» Рузвельта 1933 – 1938 рр.  Президент наголошував на необхідності державного регулювання ринкових відносин. У соціальній сфері орієнтувався на потреби більшості американців всупереч ідеології індивідуального успіху кожного.
Презентація  і розповідь волонтера Корпусу Миру про «Новий курс Рузвельта» англійською мовою.
Учням пропонується навчальний фільм « Новий курс Ф.Д.Рузвельта».
Реформи відбувались на фоні опору великого бізнесу, але Ф.Рузвельт щотижня виступав по радіо перед нацією «Промови біля каміну», де простими, ясними словами пояснював мету реформ, заспокоював свій народ та вивів країну на шлях поступального збалансованого прогресу. «Ми за демократію, інакше фашизм або комунізм» - нагадував президент США.
До 1939 р. економіка США подолала наслідки економічної кризи.
Повертаємось до проблемного питання.
Очікувані відповіді: слабкі місця економічної політики республіканців:
-         надання повної свободи бізнесу,
-         відсутність державного регулювання економіки,
-         нехтування розвитком соціальної сфери.
Учитель визначає підсумки політики «Нового курсу» Ф. Рузвельта
і наголошує на значенні реформ для США. Пропонуєнуться гра «Логічний ланцюжок». Клас ділиться на дві команди. Їм роздаються файли з стрічками текстів з даної теми українською і англійською мовами. Завдання – скласти в логічній послідовності тематичний  текст відповідно українською і англійською мовами. 

V. Підведення підсумків.
Вивчення досвіду реформ «нового курсу» дає підстави для висновку про необхідність для будь-якої держави світу дотримуватись принципу державного регулювання для контролю механізму ринкової економіки. З часу «нового курсу» державне втручання в господарське життя стало невідʼємною частиною ринкової економіки США.
Для закріплення навчального матеріалу учням пропонується диспут на тему: «Чи були серед заходів «Нового курсу» такі, які, на Вашу думку, можна застосувати в процесі модернізації України?».

«Єдине, чого нам варто боятися – це самого страху, того страху, що паралізує зусилля, необхідні для перетворення відступу у наступ».
 Це улюблена фраза Франкліна Делано Рузвельта - людини, яку американці чотири рази обирали своїм президентом, людини, яка вивела США з "Великої депресії" і перетворила на найпотужнішу світову державу.
Отож, як саме діяв Рузвельт задля порятунку своєї країни, і що з того досвіду може бути корисним Україні?
Учням пропонуються тези:
100 днів Рузвельта і "Мозковий трест".    
Основне гасло Рузвельта – діяти швидко та ефективно.
"Санація" банківської системи
Перезапуск промисловості

Громадські роботи. "Людям потрібні не подачки, а робота".

Зовнішню політику від Рузвельта історики назвали політикою "доброго сусіда".

Політика відкритості. Популярність Рузвельта ґрунтувалася на тому, що він постійно спілкувався з американцями.

Народ дав владу, і цього досить, якщо правитель – мудрий і чесний!

 Рузвельт водночас викидає за борт парашут і у випадку невдачі виносить сам собі й усій державі вирок: "Якщо я виявлюся неспроможним, поганим президентом, я буду останнім президентом".

Уся геніальність полягає у тому, що Рузвельт не лише говорив, а справді й робив.

Ми зустріли надзвичайне становище надзвичайними  заходами.

"Судіть мене за моїми ворогами".
VІ. Домашнє завдання.

Опрацювати § 6 «Всесвітня історія» під ред.  П. Полянського, структурно-логічні схеми до теми. Підготувати письмову відповідь на запитання: «Які уроки могла б винести сучасна Україна з досвіду подолання «великої депресії» в США?»















Коментарі